Shinsplints

Wat zijn shinsplints?

Het woord ‘Shinsplints’ verwijst naar het mediaal tibiaal stresssyndroom, een pijnlijk gevoel als gevolg van kleine scheurtjes in de spieren rond je tibia (scheenbeen). Ongeveer 15 procent van de hardloopblessures betreffen het scheenbeen.

Wie loopt er risico?
Shinsplints komt meestal voor bij beginnende hardlopers en lopers die terugkeren na een lange periode van afwezigheid. Ze zijn een signaal dat je te snel te veel hebt gedaan. Shinsplints komt ook voor bij hardlopers die de verkeerde schoenen dragen of schoenen die al teveel kilometers hebben afgelegd, en bij lopers met hoge voetbogen of platvoeten.
Kan je ermee door blijven lopen?
Als je de eerste tekenen van pijn bij de scheenbenen voelt, doe dan een paar dagen tot een week wat rustiger aan. Daarna kun je het aantal kilometers weer langzaam opvoeren volgens de 10 procent regel (niet meer dan 10 procent per week erbij). Je kunt fietsen, aquajoggen en zwemmen.

Revalidatie

Rust, koelen met ijs en ibuprofen kunnen de pijn bestrijden. Hoewel in het verleden het rekken van de kuiten werd gezien al een goede remedie tegen shinsplints, is er weinig bewijs voor. Je kunt je onderbeen laten tapen met Kinesio Tex tape om de pijn te verlichten en het herstel te bevorderen. Je kunt ook overdag – en zelfs tijdens het hardlopen – een brace voor de enkel dragen om het herstel te bevorderen. Die brace zou de enkel kunnen ondersteunen, zodat de scheenbeenspieren niet zo hard hoeven te werken.

 

Voorkom herhaling
De gemakkelijkste en beste manier om shinsplints te voorkomen is heel geleidelijk je aantal hardloopkilometers op te voeren. Let erop dat je de juiste schoenen draagt. Vooral beginnende hardlopers kunnen profijt hebben van deskundig advies in een hardloopspeciaalzaak. Als je hoge voetbogen hebt, kan het zijn dat je een schoen met buffermateriaal nodig hebt. Of als je platvoeten hebt, kan een wat onbuigzame schoen de oplossing zijn.

Scheenbeen Signalen: Hoe moet ik handelen?

ROOD! Het is gevoelig onderaan je been, vooral al je erop huppelt. Als wandelen (niet alleen hardlopen) pijn doet, kan er sprake zijn van een (stress) fractuur.

 

ORANJE! Je hebt een gespannen, pijnlijk gevoel bij het hardlopen, maar de pijn verdwijnt als je stopt. Huppelen is niet pijnlijk.

 

GROEN! Je bent helemaal pijnvrij tijdens het hardlopen – zelfs lang nadat je gestopt bent met het koelen (ijs) en tapen van je scheenbenen.

Voorlichting

Tegenwoordig wordt de fysiotherapeut ook steeds meer ingezet bij de preventieve gezondheidszorg. Dus ook met vragen over preventie of voor voorlichting kunt u bij hem terecht

Heeft u vragen? Neem gerust contact op.