Runners knee

Wat is een Runners knee (Lopersknie)?

De iliotibiale band is de peesplaat die ligt langs de buitenkant van de dij, van de heup tot de knie. Te veel of te snel opgevoerde training, lopen op een schuin aflopend wegdek of O-benen kunnen de oorzaak zijn van de zogeheten lopersknie. ITBS omvat 12 procent van de hardloopblessures.
Wie loopt er risico?
Hardlopers die ITBS ontwikkelen kunnen overproneren, beenlengteverschil hebben of last hebben van zwakke heupabductoren en bilspieren. Als je heupbeweging niet goed gestuurd worden, dan rekt je IT-band bij je hardlooppas, en dat kan gaan irriteren.
Kan je ermee door blijven lopen?
ITBS staat bekend als een hardnekkige, zeurende blessure. Neem twee dagen rust, loop een week lang minder kilometers en je kunt een ernstige, totale opflakkering vermijden. Als je de eerste symptomen negeert en doorgaat met je gebruikelijke aantal trainingskilometers en intensiteit, kun je het verergeren.

Revalidatie

Versterk de spieren aan de buitenzijde van de heup met zijwaartse passen, zijwaartse beenlifts en squads met één been. Gebruik een foam roller voor en na je training: ga op je zij liggen, laat de buitenkant van je dij bovenop de roller rusten en rol je IT-band van je knie tot je heup. Stevig wandelen en fietsen kan ITBS verergeren. Doe in plaats daarvan aan zwemmen, aquajoggen en gebruik rustige cardiotraining.

 

Voorkom herhaling
Doe steeds de oefeningen en rol regelmatig met de foam roller. Wissel af en toe de looprichting op de atletiekbaan van richting en beperk je hoeveelheid heuvelroutes. IT-band blessures verbeteren vaak als je je pas kunt verkorten, zodat je gewicht zich concentreert aan de voorkant van de hiel of de middenvoet bij de landing. Een 5 tot 10 procent verschil in je paslengte kan een heel veel schelen.

Dij-problemen: Hoe moet ik handelen?

ROOD! Je hebt pijn aan de buitenkant van de knie die uitstraalt naar boven en beneden in je been als je een berg of trap afloopt.

 

ORANJE! Je krijgt steken aan de buitenkant van de knie na tien minuten hardlopen, maar dat verdwijnt bij een wandelpauze.

 

GROEN! De buitenkant van je knie en dij zijn helemaal pijnvrij, zelfs na het hardlopen van een heuvelachtige route of rondjes om de baan.

Voorlichting

Tegenwoordig wordt de fysiotherapeut ook steeds meer ingezet bij de preventieve gezondheidszorg. Dus ook met vragen over preventie of voor voorlichting kunt u bij hem terecht

Heeft u vragen? Neem gerust contact op.