Achillespees

Algemene informatie

De achillespees verbindt de twee grote kuitspieren aan de achterkant van de hiel. Bij te grote belasting raakt geïrriteerd en soms zelfs ontstoken (tendinitis). Het vormt 11 procent van alle hardloopblessures; 8 procent van de respondenten die meededen aan de lezerspoll had ermee te maken.

 

Wie loopt risico?
Hardlopers die hun trainingsarbeid (vooral heuvel- en snelheidswerk) drastisch verhogen en gespannen, zwakke kuiten hebben zijn kwetsbaar.

 

Kan je ermee door blijven lopen?
Als je pijn hebt tijdens of na de training, dan moet je stoppen met hardlopen. Dit is geen blessure om mee door te lopen.’ Als je een lichte spanning vroeg signaleert, kan een paar dagen rust genoeg zijn voor herstel. Als je gewoon doorgaat met je training, kun je een ernstige blessure ontwikkelen die mogelijk zes maanden herstel vereist.

Revalidatie 

Koel vijf keer per dag met ijs. Versterk je kuiten met excentrische kuitspieroefening: ga met de bal van je voet op een traptree staan. Kom op beide voeten omhoog. Eenmaal omhoog haal je je sterkere voet van de tree. Kom langzaam omlaag met je geblesseerde voet, waarbij je hiel lager dan de tree komt. Kom weer omhoog en zet je andere voet op de tree. Doe dit 20 keer. Als alternatieve inspanning kun je aquajoggen, een cardiotrainer gebruiken en zwemmen. Vermijd fietsen, behalve als het niet pijnlijk is.

 

Voorkom herhaling
Sterke kuiten beschermen je tegen een opspelende achillespees, doe dus de excentrische oefening voor je kuitspieren elke dag. Vermijd stevig kuitrekken en draag geen teenslippers en hoge hakken, want dat kan allemaal je achillespees irriteren.

Behandeling

Hoe moet ik handelen?
“ROOD! Je hebt stevige pijn en een zwelling boven je hiel, zelfs als je niet hardloopt. Op je tenen staan veroorzaakt pijn.
ORANJE! Je voelt doffe pijn rond je hiel aan het eind van je training die blijft na de training, maar weggaat als je koelt met ijs.
GROEN! Je hebt geen pijn als je in de pees knijpt, beginnend bij de hiel en naar boven werkend tot de kuit.

Voorlichting 

Tegenwoordig wordt de fysiotherapeut ook steeds meer ingezet bij de preventieve gezondheidszorg. Dus ook met vragen over preventie of voor voorlichting kunt u bij hem terecht

Heeft u vragen? Neem gerust contact op.