Wat is dry needling?

Dry needling is een vrije nieuwe behandelmethode die uw fysiotherapeut kan gebruiken. Het wordt gebruikt om triggerpoints in de spieren weg te halen.

Triggerpoints zijn ‘knopen’ in spieren. Ze kunnen zowel acuut ontstaan door bijvoorbeeld een verkeerde beweging, als chronisch zijn door een langdurig verkeerde houding. Ook langdurige afwezigheid van beweging door bijvoorbeeld gips, voetafwijkingen of instabiliteit en psychologische factoren zoals stress kunnen triggerpoints veroorzaken.

Klachten die kunnen ontstaan als gevolg van triggerpoints zijn:

• Pijn/stijfheid lokaal in een spier, maar ook op andere plekken
  • Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
  • Verminderde kracht in de betrokken spier(en)
  • Pijnontwijkend gedrag, waardoor u ‘anders’ beweegt
  • Tintelingen in ledematen, hoofdpijn, duizeligheid.

Behandeling

Uw fysiotherapeut analyseert door middel van een gesprek en gericht onderzoek uw klachten. De spieren die mogelijk uw pijn veroorzaken worden onderzocht. Hierbij wordt op zoek gegaan naar triggerpoints. Deze zal hij vervolgens aanprikken met een ‘droge’ (dry) naald. Hierdoor raken de spieren weer ontspannen waardoor de klachten afnemen.

Het inbrengen van de naald voelt u in principe niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich kort even aan, wat u kan ervaren als een soort krampgevoel. De spier ontspant zich daarna weer en u kunt meteen gemakkelijker bewegen. Vaak voelen de behandelde spieren wel vermoeid en zwaar aan, maar dat is van korte duur.

Voorlichting

Tegenwoordig wordt de fysiotherapeut ook steeds meer ingezet bij de preventieve gezondheidszorg. Dus ook met vragen over preventie of voor voorlichting kunt u bij hem terecht.

Heeft u vragen? Neem gerust contact op.